ZADANIA

EGZAMINACYJNE kat.A1, A

Plac manewrowy

Zadanie 1
Przygotowanie do jazdy, sprawdzenia stanu technicznego podstawowych elementów pojazdu odpowiedzialnych bezpośrednio za bezpieczeństwo jazdy.

Kryteria:
1) sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo ruchu drogowego - osoba egzaminowana musi zaprezentować, że potrafi sprawdzić 2 wybrane, losowo elementy z nastepujących:
Czynności obsługowe:
1. poziom oleju w silniku
2. poziom płynu hamulcowego
3. naciąg łańcucha napędowego
4. sygnał dźwiękowy
Czynności kontrolne:
1. działanie świateł pozycyjnych
2. działanie świateł mijania
3. działanie świateł drogowych
4. działanie światła STOP
5. działanie świateł kierunkowskazów
6. działanie świateł ostrzegawczych
7. działanie świateł podświetlania tablicy rejestracyjnej
8. sprawdzenie "obecności " światła odblaskowego

Opis czynności obsługowych
1. Poziom oleju w silniku
Olej w silniku należy sprawdzać przed rozpoczęciem jazdy na chłodnym silniku (kilkanaście minut po wyłączeniu), motocykl musi być wyłączony, ustawiony pionowo, na równym poziomym podłożu. Nawet niewielkie przechylenie motocykla spowoduje, że odczyt będzie błędny. Zarówno za mało oleju jak i za dużo, może być przyczyną awarii silnika. W motocyklu Yamaha YBR 250 olej sprawdza się z prawej strony silnika za pomocą bagnetu znajdującego się pod nakrętką korka wlewu oleju. W celu sprawdzenia poziomu oleju należy wykręcić korek , wytrzeć go do sucha po czym ponownie włożyć (bez wkręcania) następnie wyjąć i ocenić ślad oleju, który powinien znajdować się między oznaczeniami minimum i maksimum. Jeśli poziom jest zbyt niski należy go uzupełnić, dolewając olej tego samego rodzaju.



2. Poziom płynu hamulcowego
Poziom płynu hamulcowego sprawdzamy w zbiorniczku wyrównawczym hamulca przedniego, który powinien znajdować się powyżej zaznaczonego minimum. Zbiorniczek płynu hamulcowego znajduje się z prawej strony na kierownicy. Motocykl ustawiony pionowo na równym poziomym podłożu, wyprostowana kierownica.


3. Naciąg łańcucha napędowego
Łańcuch sprawdzamy z lewej strony motocykla, między przednia zębatką napędową a tylnią zębatką odbiorczą, mniej więcej na środku, unosząc go do góry i sprawdzamy jego ugięcie które powinno wynosić od 2,5 do 3,5cm. W większości współczesnych motocykli napięcie łańcucha sprawdza się gdy motocykl stoi dwoma kołami na ziemi, podparty na podpórce bocznej na biegu jałowym (na luzie). Nie może być ani za luźny ani za bardzo napięty a ogniwa łańcucha nie mogą się błyszczeć.


4. Sygnał dźwiękowy
Przycisk z lewej strony kierownicy. Należy włączyć zapłon (przekręcić kluczyk do pozycji "ON") nacisnąć włącznik i użyć sygnału dźwiękowego (zatrąbić).


Opis czynności kontrolnych
1. Działanie świateł pozycyjnych
Aby sprawdzić działanie świateł pozycyjnych, należy włączyć zapłon (przekręcić kluczyk na pozycję "ON") zaświeci się światło pozycyjne z przodu i z tyłu. Sprawdzamy czy świecą obydwa światła patrząc na lampę z przodu i z tyłu.


2. Działanie świateł mijania
Aby sprawdzić działanie świateł mijania należy włączyć zapłon i uruchomić silnik. Dopiero po uruchomieniu silnika zaświeci się światło mijania, które świeci tylko z przodu motocykla! Można to sprawdzić poprzez przyłożenie dłoni przed przednią lampę. W taki sposób należy sprawdzać światło przed każdą jazdą, można to zrobić siedząc już na motocyklu. Na światłach mijania jeździmy przez cały rok.


3. Działanie świateł drogowych
Aby sprawdzić działanie świateł drogowych należy włączyć zapłon i uruchomić silnik a następnie włączyć przełącznikiem światło drogowe. Przełącznik znajduje się po lewej stronie na kierownicy. Należy pamiętać, że nie sprawdzimy działania świateł drogowych jeśli nie będą włączone światła mijania (patrz pkt.2) Przykładając dłoń przed przednią lampę sprawdzamy czy po włączeniu przełącznika, światła mijania zmieniają się na drogowe. Sprawdzany również czy zapaliła się niebieska kontrolka umieszczona przy zegarach motocykla. Światło drogowe znajduje się tylko z przodu i używamy go na nieoświetlonych drogach.


4. Działanie światła STOP
Aby sprawdzić działanie świateł "STOP" świateł hamowania, należy włączyć zapłon i nacisnąć dźwignie przedniego a następnie tylnego hamulca. Obie dźwignie znajdują się z prawej strony motocykla (na kierownicy z prawej strony, dźwignia przedniego hamulca a przed prawym podnóżkiem, dźwignia tylnego hamulca) Można poprosić egzaminatora o sprawdzenie, czy światła świecą, jednak można to zrobić samemu stojąc z prawej strony, przodem do motocykla po przed wyciągnięcie lewej ręki w kierunku tylnej lampy.


5. Działanie świateł kierunkowskazów
Aby sprawdzić działanie świateł kierunkowskazów, należy włączyć zapłon i przesunąć kciukiem lewej ręki przełącznik kierunkowskazów znajdujący się po lewej stronie na kierownicy w lewo aby sprawdzić lewy kierunkowskaz a potem w prawo aby sprawdzić prawy kierunkowskaz. Wyłączamy kierunkowskazy poprzez naciśnięcie przełącznika. Należy zobaczyć czy światła kierunkowskazów świecą z przodu i z tyłu motocykla.


6. Działanie światła ostrzegawczego
Aby sprawdzić działanie światła ostrzegawczego należy włączyć zapłon i nacisnąć przycisk znajdujący się po przeciwnej stronie włącznika świateł drogowych (frontowa strona kierownicy). Należy zobaczyć czy światła ostrzegawcze zapalają się podczas wduszania przycisku.


7. Działanie światła podświetlania tablicy rejestracyjnej
Należy wiedzieć, że tablicę rejestracyjną oświetla tylne światło pozycyjne, które widoczne jest po zmroku. Aby sprawdzić jego działanie należy włączyć zapłon (przekręcić kluczyk na pozycję "ON") zaświeci się światło pozycyjne które podświetla tablicę rejestracyją .


8. Sprawdzenie "obecności " światła odblaskowego
Motocykl powinien być wyposażony w odblaskowe światło. W motocyklu Yamaha YBR 250 znajduje się ono pod tablicą rejestracyjna.


Dwukrotne błędne wykonanie tego zadania skutkuje uzyskaniem oceny negatywnej i przerwaniem egzaminu.
Zadanie 2
Następnie, gdy motocykl jest już przygotowany do jazdy, należy złożyc podpórkę boczną i przepchać motocykl na odległość 5m, bez pomocy silnika.
Dwukrotne błędne wykonanie tego zadania skutkuje uzyskaniem oceny negatywnej i przerwaniem egzaminu.
Zadanie 3
SLALOM - jazda pomiędzy 5 pachołkami po i łukach w kaształcie cyfry 8
Osoba egzaminowana musi ruszyć z miejsca i przejechać pomiędzy 5 pachołkami i po łukach w kształcie cyfry 8 - slalomem.
Przed ruszeniem i wjechaniem na ósemkę należy upewnić się o możliwości jazdy tzn. wykluczyć prawdopodobieństwo spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym oceniając sytuację wokół pojazdu poprzez obrócenie głowy (popatrzenie) w jedną i w drugą stronę (ocena sytuacji wokół pojazdu), a następnie należy płynnie ruszyć i rozpocząć jazdę po slalomie i ósemce. Jadąc slalomem należy odwaracać głowę upewniając się o możliwości skręcania między pachołkami nie należy sie podpierać nogami ani potrącić pachołków. Poruszając się w ósemce, nie należy podpierać się nogami ani najeżdżać kołem na linie wyznaczające ósemkę. Nie ma limitu czasu na przejazd, należy jednak pamiętać, że slalom i ósemka są traktowane jako jedno zadanie i jeśli nastąpi podparcie się nogą lub najechanie na linie na którymkolwiek z nich, powtarza się zadanie od początku tzn. od slalomu.
Dwukrotne błędne wykonanie tego zadania skutkuje uzyskaniem oceny negatywnej i przerwaniem egzaminu.
Zadanie 4
Ruszanie z miejsca na wzniesieniu
Ruszając pod górkę zwiększamy obroty silnika puszczając jednocześnie stopniowo hamulec koła tylnego. Motocykl nie powinien cofnąć się więcej niż 0,2 m, a silnik nie powinien zgasnąć.
Dwukrotne błędne wykonanie tego zadania skutkuje uzyskaniem oceny negatywnej i przerwaniem egzaminu.
Zadanie 5
Hamowanie awaryjne
Hamowanie awaryjne polega na zatrzymaniu motocykla z prędkości minimum 50km/h w jak najkrótszym czasie przy użyciu obydwóch hamulców jednocześnie wraz ze sprzęgłem.
Pozycja początkowa(wrzucony pierwszy bieg, prawa noga na podporze), przed ruszeniem upewnienie się o możliwości jazdy oceniając sytuację wokół pojazdu poprzez obrócenie głowy (popatrzenie) w jedną i w drugą stronę, następnie płynnie ruszenie. Rozpędzamy się do odpowiedniej prędkości, i na znak egzaminatora zaczynamy hamować używając: hamulca koła przedniego, hamulca koła tylnego i w końcowej fazie zatrzymania wduszamy sprzęgło.
Podczas zatrzymania nie możemy zablokować żadnego z kół, motocykl nie może zgasnąć, nie możemy się przewrócić; (hamulec koła przedniego jak i sprzęgło wduszamy czteroma palcami) po zatrzymaniu podpieramy się lewa nogą a prawa zostaje na hamulcu.
Dwukrotne błędne wykonanie tego zadania skutkuje uzyskaniem oceny negatywnej i przerwaniem egzaminu.


Egzamin praktyczny na mieście
Egzamin praktyczny na mieście odbywa się na tras egzaminacyjnych.

Przykładowe trasy egzaminacyjne na mieście